Gözetim kelimesinin kökeni Fransızca’dan gelmektedir
.İlk olarak 18. yüz yılın sonralarına doğru bir kişinin
hareketlerini yakından izlemek için kullanılmıştır. Gözetim sosyal
ilişkilerin kurulmaya başladığı dönemden itibaren vardır. Bir olayın
gözetim olarak adlandırılması için öncelikle ortada büyük
bir” güç farkının” ya da “güven yoksunluğunun“ olması gerekir. Pan:bütün,
opticon: gözlemlemek olarak birleştirilmiştir. Panoptikon’u, İngiliz Mimar
Jeremy Bentham 1785 yılında tasarlamıştır. Halka biçimli bir binadır, ortasında
avlu ,avlunun ortasında bir kule vardır. Kulede tek bir gözetmen
, hücrelerin her birinde de tek bir deli,ya hasta,ya mahkum, ya da
bir okul çocuğu kapatılmıştır Façayla göre, iktidarlar geliştirdikleri
göz tekniği ile bireyleri ve onların bedenlerini kontrol altında tutar ve
disiplin eder.Foucault, Panoptikon modelini etkili bir disiplin yöntemi olarak
sunar. Panoptikon ilkesi sadece hapishanede uygulanan bir yöntem olmakla
kalmamış, toplum içinde başka kurumlar tarafından da bir disiplin yöntemi
olarak uygulamaya konulmuştur. Foucault’ya göre, zaman içinde bu tür
kapatmalar güçlü bir toplumsal denetim kurmak için kullanılır
hale gelir. Foucault için Panoptikon, toplumun sadece hapishanelerde değil,
kapitalist işletmede, askeri örgütlenmede ve birçok devlet kurumunda görülen
disipline edici ağını özetlemektedir. Mahkuma iyi davranmaya ,işçiyi çalışmaya,
okul çocuğunu özenli olmaya, hastayı tedaviye zorlamaya gerek kalmamaktadır. Michel
Foucault’ ya göre 17.yüzyılda Avrupa’da önemli bir değişiklik
olmuştur.1656 yılında Paris’te “genel hastane” adı altında bir yapı
kurulmuş ve yaklaşık altı bin Parisli burada gözetim altına
alınmıştır. Foucault, bu olaya “kapatılma” adını veriri Elbette ‘genel hastane’
çerçevesinde olan olaylar semboliktir ve asıl kapatılma toplumsaldır. Söz
konusu tıbbi amaçla değil, iktidarın sürekliliğini sağlamaya
yönelik üretime hiçbir katkısı olmayan herkes(deliler, hastalar, fakirler
vb.) bu kapatılma ile toplum dışına atılır.
Lyon’a göre günümüzdeki toplumu
disipline edici tekniklerin ,Gelişen iletişim teknolojileri
sayesinde süper – panoptik hale geldiğini savunur.
Özellikle gözetimin elektronikleşmesi bu süreci daha da kolaylaştırır. Günümüz
toplumunu belirleyen 3 temel özelliğe vurgu yapar. Kürsel terör
eylemelerine karşı geliştirilen ve kamusal güvenliği sağlamak. Gözetim
toplumunun artan E-devlet uygulamaları oluşturur. Modern toplumlarda
gözetimi sağlayan tüketim politikalarıdır. Küresel terör eylemlerine
karşı geliştirilen ve kamusal güvenliği sağlamak
adına kişisel mahremiyetler alanını tümüyle ortadan
kaldırarak, uygulamaya sokulan gözetim pratikleridir.11 Eylül sonrası
dünyada güvenlik en üst düzeye çıkarılarak Büyük Birader’in
gözü bu güvenliği sağlamak için devreye girmiştir. Terör korkusu
gözetimi rızaya dayandırarak meşru bir çerçevede
yürütülmesini sağlamıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder