5 Kasım 2016 Cumartesi

Günümüzde Halkla İlişkiler Kavramı




Halkla ilişkiler kavramı diğer bilimlerle ilişkileri, hukuk, psikoloji, sosyal psikoloji, sosyoloji, siyasal bilimler, ekonomi gibi pek çok  alandan beslenmektedir. Halkla ilişkiler  kavramı birçok alanla iç içe olmasından dolayı çeşitli tanımlamalar  yapılmıştır.  Halkla ilişkiler bir kurumun  ya da kişinin  halkın gözünde  olumlu izlenim yaratması, çift yönlü iletişimle ortak bir zemin oluşturması, kamuoyunu  doğru yönde bilgilendirmesi, öncelikli olarak  halkın yararını ön planda tutulması, çevresiyle  iyi ilişkiler kurmasını sağlayan ve saygınlığını  artırmak amacıyla  gerekli çalışmaları yapan bir itibar yönetimi olduğu söylenmesi yanlış bir değerlendirme olmaz.


Halkla İlişkilerin Türkiye’deki Gelişim
Ülkemizde Halkla ilişkilerin kurumsallaşmasının ilk adımı 6 Nisan 1920’de Anadolu Ajansı’nın(AA) kurulmasıyla atılmıştır. Mustafa Kemal Atatürk ,” Türkiye’nin Içeriye ve Dışarıya Açılan Bir Penceresi” Niteliğinde  sayılan Anadolu Ajansı’nın kurulmasına öncelik vermiş ve olanak sağlamıştır. Atatürk, Ulusal haber ajansımızın kuruluşunu Cumhuriyetten önceye alarak, ileriyi görmenin somut örneklerinden birini daha gerçekleştirmiştir. Ajans aracılığıyla halkı Kurtuluş savaşı konusunda  bilinçlendirmeyi  ve ulusal duyguları  daha güçlendirmeyi amaçlayan Atatürk, ülkemizde halkla ilişkilerin de ilk kurucusu olmuştur.


Türkiye’deki ilk halkla ilişkiler ajansı 1974 yılında  Prof. Dr. Alaeddin Asna tarafından kurulmuştur. Halkla ilişkiler faaliyetlerini geliştirmek ve mesleksel dayanışmayı sağlamak için 1972 yılında  Halkla İlişkiler Derneği  kurulmuştur. Bu dernek günümüzde Türkiye Halkla İlişkiler Derneği (TÜHİD)  adını almıştır. 1984 yılında çıkarılan  kanun hükmündeki kararname ile  kimi bakanlıklarda  değişik adlarla hizmet veren  halkla ilişkiler  birimleri “ Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliğine” dönüştürülmüştür. Genel olarak bakıldığında Türkiye’de halkla ilişkiler birimleri, kurumsal şirketlerde faaliyet göstermekte ya da kurumsal iletişim, reklam, pazarlama bölümleri içerisinde yer almaktadır. Günümüzde kamu ve özel sektörde hukuk, muhasebe birimi  gibi halkla ilişkiler birimi de birçok kurumda  önem kazanmıştır.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder